آشنایی با مفهوم شی گرایی

همان طور که پیش از این اشاره گردید، جاوا اسکریپت یک زبان شی گرا محسوب می شود. بهتر است پیش از ورود به مبحث کدنویسی با جاوا اسکریپت، با مفهوم شی گرایی آشنایی مختصر اما دقیقی داشته باشیم؟ چرا که در مثال ساده ای که درون همین بخش مرور کردیم، از مفاهیم شی گرایی استفاده نمودیم و ادامه کتاب نیز از آن بهره خواهیم بود، تا پیش از تولید زبان های شیء گرا، برنامه ها به صورت ساخت یافته ایجاد می شدند. یعنی مجموعه ای از توابع، عملیات موردنیاز را پیاده سازی می کردند و برنامه نویس با احضار توابع، ارسال پارامترهای موردنیاز و دریافت نتایج، کارهای موردنظر را انجام می داد.

Image result for object oriented  
شی گرایی در واقع نوعی نگاه و روش جدید در برنامه نویسی محسوب می شود که به دنیای پیرامون ما شبیه تر است، یک مشتری را در یک نرم افزار بانکداری در نظر بگیرد. این مشتری تعدادی خصوصیت» و تعدادی «رفتاره دارد. برای مثال می توان شماره ملی، نام، نام خانوادگی و موجودی حساب را جزو خصوصیات وی در نظر گرفت. همچنین رفتارهایی مانند واریز وجه، وام گرفتن و … را به عنوان رفتارهای وی برشمرد. حال اگر ما مفهوم مشتری را به صورت مجموعه ای از خصوصیتها و رفتارها در نظر بگیریم، می توانیم نمونه هایی از این مفهوم را تولید کرده و خصوصیات و رفتارهای ویژه را به آن نسبت دهیم.

در برنامه نویسی شی گرا، به این مفهوم، Class، به خصوصیتهای آن Property و به رفتارها، Method گفته می شود. وقتی هم یک نمونه واقعی از آن مفهوم ایجاد می شود می گوییم یک Object یا شیء را ایجاد کرده ایم و منشاء نام گذاری این روش برنامه نویسی هم همین مفهوم است وقتی از یک کلاس، شیئی ساخته شد می توانیم با استفاده از خصوصیت ها و رفتارهای آن، نیازهای برنامه نویسی خود را رفع کنیم و عملیات های پیچیده را به سادگی انجام دهیم. فرض کنید از مفهوم مشتری (Custorner) یک نمونه واقعی به نام (Customer1) باخته ایم. حال می توانیم خصوصیت های او را مقداردهی کنیم؛ مثلا بنویسیم حمید* Customer1. Narne با عملیات واریز وجه او را که نوعی رفتار محسوب می شود با یک متد پیاده سازی کنیم و مثلا بنویسیم (مبلغ)Customer 1 Deposite که در این رفتار باید مبلغ واریزی را برای متد ارسال کنیم تا برای مثال در پایگاه داده ثبت نماید.

حال به کدی که در همین فصل نوشتیم برمی گردیم. برای این که عبارتی روی صفحه نوشته شود ما از دستور (” document. write ( ” message استفاده کردیم. با توضیحاتی که ارایه شده می توانید حدس بزنید که document شیئی است که از روی مفهوم صفحه تولید شده یعنی یک نمونه واقعی از مفهوم صفحه است و اشاره به صفحه جاری در مرورگر دارد. متد )write هم عبارتی را می گیرد و روی صفحه درج می کند. با این توضیحات: به نظر شما کد زیر چه کاری انجام می دهد؟ document. title=”JavaScript Title”
بلها خصوصیت عنوان صفحه (title) را با عبارت “JavaScript Title” مقداردهی می کند و لذا در نوار عنوان مرورگر، همین عبارت نشان داده می شود. اگر کد زیر را در قایل خارجی جاوا اسکریپت وارد و تغییرات را ذخیره نمایید، هنگام باز کردن صفحه در مرورگر، چیزی شبیه به تصویر زیر خواهید دید.

استفاده از روش شیء گرایی در تولید نرم افزار، پیچیدگی های فرایند برنامه نویسی را کاهش می دهد و ضمنا شما میتوانید از مفاهیم تولید شده کلاس ها در برنامه های دیگر هم استفاده کنید. برای نمونه، څصوصیتها و رفتارهای تعریف شده برای کلاس دانش آموز در نرم افزار مدیریت مدرسه می تواند با تغییرات اندکی در نرم افزار آموزشی دانشگاه هم مورد استفاده قرار گیرد و به این ترتیب، هزینه و زمان تولید نرم افزار به شکل قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

منبع: سئو سایت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.